V peřině

Žánry
Stát
Rok
Délka
Premiéra v ČR

Komedie, Muzikálny, Pohádka, Rodinný
Česká republika
2011
103. minut
16.06.2011

OBSAH

Magický svět dobrých i zlých snů, který se ukrývá přímo v našich peřinách, ožije v muzikálové pohádce F. A. Brabce ve formátu 3D.
Na malebném náměstí stojí proti sobě dva domy. V jednom se nachází čistírna peří, v druhém má kabinet paní Hilda – vykladačka snů. Mezi nimi vládne nepřátelství na život a na smrt. Dědeček z čistírny nedávno objevil skrytý svět snů v peřinách a umí z nich zlé sny odfiltrovat. Vykladačka snů je díky tomu bez práce. Všem v okolí se zdají samé pěkné sny a s těmi se pro radu nechodí. A kdyby se něco ošklivého do spaní přece prodralo, stačí si dát peřinu vyčistit. Zlé sny skončí zamčené ve sklepení pod čistírnou. Ale jednoho dne děda záhadně zmizí. Celou rodinu z čistírny pak čeká dobrodružství, o kterém se nikomu ani nezdálo. Boj s paní Hildou a boj o sny a se samotnými sny vyvrcholí v magickém polštářovém světě přímo v peřinách.

OSOBNOSTI

REÁLNÉ

Režie
František A. Brabec

Kamera
František A. Brabec

Hrájí
Adam Zimmermann
Alena Mihulová
Amélie Pokorná
Anna Stropnická
Arnošt Goldflam
Bolek Polívka
Dara Rolins
Eliška Balzerová
Eva Svobodová
Filip Kratochvíl
Helena Kramářová
Helena Zeťová

Igor Žukov
IPON
Iva Marešová
Ivana Sikorová
Jakub Lettko
Jana Krausová
Jana Krausová
Janek Čížkovský
Jiří Jedlička
Jiří Mádl
Josef Vojtek
Karel Bělohradský
Karel Roden
Karolína Bulínová
Kateřina Kuřátková
Kryštof Kolesa
Kryštof Michal
Lucie Bílá
Lucie Červíková
Lucie Tomášková
Marek Vašut
Martin Kosař
Martina Bezoušková
Matěj Převrátil
Milan Šteindler
Míša Malinová
Natalia Kolva
Nikol Moravcová
Nina Divíšková
Radek Baumel
Renata Hostinská
Rozálie Havelková
Šárka Bočková
Taneční centrum Z.I.P. Kláry Humpálové
Tatiana Dyková
Tereza Loblová
Tomáš Racek
VALÁŠEK

Veronika Blažejovská
Veronika Kohútová
Zuzana Hrzalová

II. režie
Marcela Skýbová

Scénář
František A. Brabec (spolupráce)
Jan Chramosta (spolupráce)
Miroslav Adamec
Pavlína Coufalová (spolupráce)

Střih
Jan Mattlach

Zvuk
Jiří Klenka
Jiří Melcher

Hudba
Jiří Zobač (Zvuková a hudební režie)
Karel Svoboda (Písně: V peřině, Čekání na zázrak)
Ota Vaňa (Písně: Peří, prach a broky, Schody)
René Rypar (Písně: Já svý pády znám, Když jdou děti do města, Já měla tolik jmen, Dobře končí každý příběh, Jsem něčí živý sen, V peřině, Skok je víc než krok, Toužím ji znát, Když roztočím třetí pivo, V tomhle městě, Sousedé si mají vypomáhat, My bychom chtě)
Tatiana Miková (Hudba: aranžmá symfonického orchestru)

Zpěv
Amélie Pokorná
Arnošt Goldflam
Bolek Polívka
Dara Rolins
Dětský zpěvecký sbor pod vedením Zdeňky Součkové
Eliška Balzerová
Helena Zeťová
Iva Marešová
Jiří Mádl
Josef Vojtek
Karel Roden
Kryštof Michal
Lucie Bílá
Matěj Převrátil
Milan Špalek
Nina Divíšková
Oldřich Rypar
Zpěvecký sbor pod vedením Petra Louženského
René Rypar

Text písně
František Moravec
Milan Špalek
Miroslav Adamec

Nahrál
Filharmonici města Prahy (Scénická hudba)
KABÁT (Písničky)
Martin Lehký (Baskytara)
Michal Nejtek (Klavír)
René Rypar (Baskytara)
Slávek Brabec (Akordeon)
Zbyněk Raušer (Bicí)

Dabing
Martin Zahálka
Natálie Topinková

Výprava-architekt
Jindřich Götz

Kostýmy
Jaroslava Pecharová (Výtvarník kostýmů)
Jitka Fomínová

Asistent režie
Marcela Skýbová
Ruben Aram Ter-Akopov

Pomocná režie
Vlastimil Kadeřábek

Vedoucí produkce
Šárka Střelková

Výtvarný koncept
Jan Brukner
Vanda Palisová
Vlastimil Stejskal

Choreografie
Dana Gregorová

Zvláštní efekty
Milan Blažek
Roman Holub
Vít Petrášek

Koproducenti
Jan Petrov
Martin Paleček
Vlaďka Poláčková

Koordinátoři kaskadérů
Jiří Kuba

Vizuální efekty
ACE
Lotus
Martin Paleček (Produkce)

Masky
Jiřina Pahlerová (Umělecká maskérka)
Martina Šeděnková

Dramaturgie
František A. Brabec
Jan Chramosta
Pavlína Coufalová

Spolupráce
Bára Dlouhá (Výtvarná)
David Hajný
Edita Třísková
Emilie Třísková
Jakub Cupal
Jan Smolík (SD CAR)
Jaroslav Host
Jaroslav Lozan
Jiří Fitcum
Jiří Střelka
Karel Nebes
Lukáš Kopejtko
Lukáš Nebes
Lukáš Trčka
Martin Kovařík
Michal Balík
Miloš Nebřenský
Ondřej Hoffman
Ota Bareš
Pavel Štědronský
Petr Englický
Petr Tétauer
Radim Hudousek
Roman Kovařík
Tomáš Mařík
Tomáš Pejřil
Tomáš Vlach
Václav Štrejn
Zuzana Zmítková

Asistent architekta
František Vokřál

Dirigent
Adam Klemens

Výkonný producent
Jana Gospičová

Producent
Igor Konyukov

Kaskadéři
IPON
Jiří Kuba
Zdeněk Gloser

Asistent produkce
Klára Botlíková

Skript
Diana Lánská

Asistent zvuku
Karel Jahelka (Mikrofonista)

Vrchní osvětlovač
Werner Schelzig (Zástupce vrchního osvětlovače)

Rekvizity
Jiří Trier

Asistent střihu
Petr Kozák

Stereoskopie
Tomáš Chudomel

Ostřič
Michal Škoda

HRAJE

.
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
.
.
hrál a tančil
pekařka
Vendulka
Bětka
policista
dědeček
Učitelka
babička
hrála a tančila
hrál a tančil
hrála a tančila
Dívka Sen
hrál a tančil
kaskadéři horolezci
Bětka
hrála a tančila
hrál a tančil
paní na hlídání
hrála a tančila
hrál a tančil
hrál a tančil
pan Karel
hostinský
velký chlap/holubář
tatínek
hrála a tančila)
hrála a tančila)
hrál a tančil
metař
maminka
hrála a tančila
hrála a tančila
soused Franta
hrál a tančil
neznámo
Matěj
soused Pepa
hrála a tančila
hrála a tančila
dívka Sen
Hilda
hrál a tančil
hrála a tančila
hrála a tančila
hrála a tančila
děti ze školky
paní s psíkem
hrála a tančila
řezník
děti ve městě – členové folklorního souboru Hany Dolejší
hrála a tančila
švadlena, kolegyně Větky
hrála a tančila
.
.
Filmový štáb
.
.
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Filmový štáb
Spolupráce na filmu
.
.
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
Filmový štáb
.
.
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu

Spolupráce na filmu

Spolupráce na filmu






Spolupráce na filmu

.
.
Vendulka
policista
dědeček
učitelka
Sami za sebe

babička
Dívka Sen
Bětka
pan Karel
hostinský
tatínek
metař
maminka
Matěj
Sám za sebe
Hilda
Sám za sebe
Sami za sebe

Sám za sebe
.
.
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
.
.
Spolupráce na filmu

Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
.
.
velký chlap/holubář
švadlena, kolegyně Bětky
.
.
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
Filmový štáb
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
Filmový štáb
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
Filmový štáb
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
Filmový štáb
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
Filmový štáb
Filmový štáb
.
.
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
Spolupráce na filmu
.
.
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
Filmový štáb
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb

.
.
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb
.
.
Filmový štáb

KINO & DVD

V kinech ČR
V kinech SR

Na DVD od
Na DVD od
Na DVD od
Na DVD od

16.06.2011 H.C.E.
16.06.2011 Continental film

04.11.2011 H.C.E.
12.02.2012 H.C.E.
30.04.2012 H.C.E.
10.12.2013 H.C.E.

VE FILMU

Matýsek: Ségra dneska uklízíš ty!
Vendulka: To není pravda blbečku.

  • Když tatínek (Karel Roden) telefonuje do kachnoservisu, tak si objedná kachny bez toho, aniž by se představil nebo řekl adresu doručení, a přesto mu jsou dodány.
  • Ve scéně hned po úvodní písni, kde babičce (Eliška Balzerová) chce strážník (Arnošt Goldflam) pomoct otevřít mříž, je v odrazu na dveřích vidět člověk v civilu, v modrém tričku a kšiltovce.
  • Čistírna peří láká zákazníky sloganem s gramatickou chybou "Vyčistíme Vaší peřinu..." Správně však má být "Vaši".
  • Bětku (Anna Stropnická) nazpívala Iva Marešová, dívku Sen (Nikol Moravcová) Helena Zeťová. Ostatní herci své postavy zpívají svými hlasy. Hildina syna, holubáře (Karel Bělohradský) při postsynchronech nadaboval Martin Zahálka a Bětčinu kolegyni, švadlenu (Veronika Kohútová), pak Natálie Topinková.
  • Cesta jedné písničky na plátno filmu začínala složením melodie a otextováním, případně složením melodie na hotový text. Poté bylo natočeno demo a až v návaznosti na obsazení filmu se ukázalo, kdo bude píseň zpívat. Dále bylo třeba ji upravit na hlas příslušného herce a transponovat do tóniny, která mu nejlépe vyhovuje. Následovalo nahrávání ve studiu a nakonec natáčení na place, kde se ke zvuku doplní obraz.
  • Texty pro část písniček filmu byly už součástí původního scénáře. Jejich autorem byl Miroslav Adamec, který hudbu skládal přímo na text. Další část písní vznikala přesně naopak. Skladatel dostal jen zadání o náladě a místu písně ve filmu a až na hudbu, která vznikla podle potřeby scénáře, byly dotvářeny texty, kterých se chopil František Moravec.
  • Se skladatelem René Ryparem se režisér F. A. Brabec seznámil při práci na filmu Máj (2008), na němž se podílela celá kapela Support Lesbiens. „Renda má obrovský, výjimečný talent. Za jediné odpoledne mi přehrál dvacet, třicet hudebních nápadů. Od rockera je to navíc obrovská oběť, že pro mě skládal písničky taky o tom, jak děti skákají po parku,“ řekl režisér. (Beastmaster4)
  • Na povrchy počítačových modelů bylo použito 2 160 různých fotografií textur cihly, tkaniny a kamene.
  • Veškeré „peřinové„ prostředí bylo vytvářeno v počítači ve velikosti 1:1 k hercům. Rozloha tohoto modelu by v reálu představovala 12 fotbalových hřišť.
  • Ve filmu V peřině se objevuje i celá řada triků pro diváky neviditelných. Jsou jimi odretušované dopravní značky, antény, kanály a další detaily z reálného světa, které by ve stylizovaném muzikálovém vyprávění působily rušivě. „Diváka ani nenapadne, že jde o triky, a přitom jejich realizace je někdy dost obtížná. Je to nevděčný trik, protože nemá popularitu, divák si ho ani nevšimne. A přitom je to podobné práce, jako by tam měla proletět vesmírná raketa,“ vysvětluje Martin Paleček. Retuše a image processing efekty na reálných záběrech jsou náročné už v klasickém 2D. Ve 3D je navíc nutné na 100 % ctít prostor. „Pokud bylo nutné odstranit například anténu, odstraňovala se věc, která je 80 m od Vás, a k tomu se zároveň pracovalo v obraze, kde jsou mraky třeba 3000 m od Vás,“ popisuje Paleček.
  • Nezbytným efektem ve světě v peřine jsou poletující peříčka, která musí stejně jako peřinová podlaha reagovat na pohyby postav. Zajištění jejich pohybu bylo dosaženo pomocí počítače, kde vznikla zjednodušená loutka herce a ta digitální peříčka rozhrnovala. Sníh z peří reagoval na takového digitálního předskokana a upraval se přesně podle něj, digitální předskokan se zase pohyboval přesně podle natočeného herce. Na konci pak skutečný herec vystřídal svou loutku a záběr byl hotový. Herci tak mohli chodit v peří, aniž by se později muselo náročně uklízet. Záběr letícího peříčka se objevuje také v jedné sekvenci záběrů z reálného světa, v níž je peříčko unášeno větrem skrz město. „Bylo několik možností, jak tuto scénu natočit. Bylo například možné použít skutečné peříčko a vést ho na silonovém vlákně. Anebo ho vytvořit jako 3D digitální model a zpracovat ho v počítači,“ říká Martin Paleček z ACE. Nakonec zvítězila digitální varianta, která tvůrcům umožnila větší kontrolu nad pohybem, nasvícením a celým „hereckým projevem“ peříčka. „Mohli jsme měnit textury, barevnosti, mít stoprocentní kontrolu nad tím, co se s peříčkem děje,“ říká Paleček a dodává: „Tenhle trik je na první pohled velmi jednoduchý, ale letící pírko má svůj specifický charakter. Aby diváci uvěřili, že je doopravdy nesené větrem, je potřeba vložit do jeho pohybu určitou chybu a nepravidelnost, která se v přírodě vyskytuje.“
  • Ve scéně, kdy dědeček (Bolek Polívka) leze po žebříku v "tajemném světě pod peřinou", jsou vidět jen jeho nohy. Protože ale Polívka v den natáčení této scény nebyl přítomný, zastoupil ho jeden z osvětlovačů. Nohy, které pak ve filmu vidíme, tak ve skutečnosti herci nepatří.
  • Ústřední děj filmu je situován na píseckém Havlíčkově náměstí, kde stojí i dům vykladačky snů Hildy. Budova ovšem filmařům pár dní před natáčením uštědřila několik bezesných nocí. Nepodařilo se totiž zastavit jeho plánovanou demolici, k níž došlo pouhé dva týdny před začátkem natáčení, a tak musel architekt Jindřich Goetz postavit celý štít domu znova.
  • Příběh filmu byl původně situován do idylických časů první republiky ve 20. až 30. let minulého století. S nápadem přesunout celý příběh do let padesátých přišla Jaroslava Pecharová, která je autorkou celé výtvarné koncepce filmu.
  • Bolek Polívka, který hraje dědečka, měl původně ztvárnit roli policisty. Protože se ale policista objevuje v mnoha skupinových scénách a jeho natáčecí plán byl časově náročný, Polívka dostal nakonec díky své vytíženosti méně "zaneprázdněnou" postavu dědečka.
  • Doslova románový příběh se váže ke vzniku ukolébavky, kterou dětem ve filmu zpívá Lucie Bílá. Vznikla totiž velmi krátce poté, co se na filmu V peřině začalo v roce 2004 pracovat. Jako skladatel tehdy na projektu spolupracoval legendární Karel Svoboda. „Zavolal mi, ať k němu přijedu, že pro mě něco má“, vzpomíná F. A. Brabec. „Když jsme dorazili, sedl ke klavíru a zahrál nám skvělou melodii.“ Scenárista Miroslav Adamec, který tehdy F. A. Brabce doprovázel, celou hudební momentku duchapřítomně natočil na mobilní telefon. Tehdy ještě oba tvůrci netušili, že tento krátký rozmazaný záznam se stane jediným a zcela unikátním dokumentem o spolupráci Karla Svobody na tomto filmu.
  • Veškeré hrubé záběry celého filmu zabírají 27 TB, což představuje 6 750 DVD nosičů. Z důvodu zálohy bylo třeba vše mít ještě jednou. Celkový datový objem tak čítá 54 TB.
  • Jedná se o první český film, ve kterém se používá virtuální 3D stereoskopické prostředí v kombinaci s reálnou postavou.
  • Film obsahuje 476 trikových záběrů. Jedná se o výměny obloh, retuše antén nebo efekty v peřině. Scény "v peřině" jsou pak všechny vytvořeny počítačem.
  • Ve filmu se objevuje na dvacet minut trikových záběrů, přičemž každá vteřina digitálních kouzel obnáší tři až čtyři dny práce. Jedna osoba by tak zmíněných 20 minut filmu tvořila přibližně 13 let, k počítačům musel proto usednout celý tým lidí.
  • Ve filmu V peřině zazní 22 původních skladeb. Hudbu k filmu a většinu písní složil René Rypar, skladatelskou sestavu ale doplnilo i několik unikátních hostů. Dvě skladby s názvem "Schody" a "Peří, prach a broky" z alba Banditi di Praga složila přímo pro film kapela Kabát a několik let po smrti Karla Svobody zazní ve filmu melodie, které pro „Peřinu“ exkluzivně složil. Skladby otextoval scenárista filmu Miroslav Adamec a František Moravec.
  • Natáčelo se od května do konce července 2010 v letní atmosféře jihočeského Písku.

OCENENÍ

  • Film nemá žádné ocenění!

UKÁZKA Z FILMU

CELÝ FILM ONLINE


Pokud je nějaký problém, tak to nahlaste!

    NAHLÁSIT VE FPGRAFII

    Pokud je něco špatné nebo nějaký problém.

    * → pole je povinné

    Vaše jméno*

    Co je za problém nebo špatné?*

    Ve kterém filmu je problém?*

    Popis problému*

    Váš email*

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *